Update: Viraal gaan via Facebookgroepen

Revue
 
Met deze maandelijkse nieuwsbrief ben je in een paar minuten weer helemaal bij met de laatste ontwikk
 
10 oktober - Editie #2
Influencer Marketing Update
Met deze maandelijkse nieuwsbrief ben je in een paar minuten weer helemaal bij met de laatste ontwikkelingen in influencer marketing. In elke editie vind je unieke artikelen en interviews, aangevuld met het beste van daarbuiten, samengesteld door je vrienden van First.

Artikel: Viraal gaan via Facebookgroepen
Merken maken steeds meer gebruik van videocontent om te connecten met hun doelgroep. Als die video spraakmakend genoeg is, heeft het de potentie om viraal te gaan. Lange tijd gebeurde dat vooral via blogs. Blogs die de video interessant vonden plaatsten een YouTubeplayer en lieten zo hun bezoekers de video zien. Een goede video verspreidde zich zo als een olievlek, en dat gebeurt nog steeds. Maar inmiddels is er een veel belangrijkere speler opgestaan voor het viraal gaan van video’s: Facebook.
Facebookvideo
Zo’n twee jaar geleden is Facebook gestart met het belangrijk maken van videocontent op hun platform. Ze stimuleren om video’s naar Facebook te uploaden (in plaats van naar YouTube te linken) en belonen dit ‘native’ uploaden met meer aandacht in ieders timeline. De rollercoastervideo van ABN Amro profiteerde hier optimaal van. Deze is inmiddels zo’n 70 miljoen keer bekeken, met name via een aantal prominente Facebookgroepen, en geldt daarmee als de grootste Nederlandse merkviral ooit.
De kracht van Facebook zit hem in het sociale aspect. Mensen delen de video heel gemakkelijk op hun eigen tijdlijn, taggen elkaar en laten likes en comments achter die voor vrienden snel zichtbaar zijn. Onder de ABN-video bijvoorbeeld werden massaal mensen getagd van wie het huis financieel onder water stond, destijds een hot topic. Dit mist YouTube. De blogs die de YouTubeplayer plaatsen worden voor hun traffic ook steeds afhankelijker van Facebook.
Facebookgroepen
Waar dit virale mechanisme vooral goed werkt is bij zogenaamde Facebookgroepen. Dit zijn pagina’s die likes hebben verzameld omdat ze over een bepaald onderwerp posten. Vaak zijn ze gelieerd aan een bestaand blog, maar er poppen ook steeds meer zelfstandige pagina’s op. Van breed entertainmentnieuws tot special interest. Ze posten content die voor de mensen die de pagina liken erg interessant is, waardoor er veel interactie ontstaat en het algoritme van Facebook ervoor zorgt dat je de content van die pagina vaker te zien krijgt.
Voor seeding van spraakmakende video’s wordt daarom steeds vaker gebruik gemaakt van deze Facebook groepen. Zij plaatsen de video als redactionele content, waarmee de video meer waarde meekrijgt dan wanneer je hem als merk op je eigen pagina plaatst. En net als bij je eigen pagina kun je ook deze postings met wat budget boosten.
Nieuw: merkinhoud
Facebook heeft deze trend inmiddels ook door en heeft de regels voor merkinhoud aangepast. Bij het aanmaken van een nieuw bericht is het voor geverifieerde pagina’s nu verplicht om te melden als de content wordt gesponsord. Dat geeft de plaatser aan door het merk erin te taggen. Op deze manier is het voor iedereen duidelijk dat het om gesponsorde content gaat. Voordeel voor het merk is dat zij inzicht krijgen in de statistieken van het bericht, deze kunnen delen op haar eigen pagina en met eigen budget een extra boost kunnen geven.

Bij First hebben we inmiddels een volledig netwerk van Facebookgroepen die allerlei doelgroepen bereiken. We vertellen je er graag over. 
Influencer: Vincent van Schie
Vincent van Schie is oprichter van de Facebookpagina Slechte Grappen, die onverwachts een grote hit werd. Lees hier zijn verhaal.
Lees verder
Influencer marketing: voor iedereen een plek aan tafel!
$ 150.000 voor een Instagrampost
Hoe vond je deze editie?
Thumbs up 1ae5a7bdfcd3220e2b376aa0c1607bc5edaba758e5dd83b482d03965219a220b Thumbs down e13779fa29e2935b47488fb8f82977fedcf689a0cc0cc3c19fa3c6bb14d1493b
Gemaakt door Influencer Marketing Update met Revue.
Als deze nieuwsbrief doorgestuurd is en je wilt je aanmelden, klik dan hier.
Als je deze nieuwsbrief niet meer wilt ontvangen, dan kun je je hier afmelden.
Laurierstraat 78 — 1016PP — Amsterdam