1. Video
Langzaamaan wordt alles video, dus ook de content die influencers produceren. Vloggers doen dat natuurlijk al, maar ook andere influencers gaan steeds meer video’s maken. De sociale platformen richten zich daar op in, denk bijvoorbeeld aan de steeds uitgebreidere video-opties bij Instagram. Het wordt verder interessant om te zien wat influencers gaan doen met live video.
2. Micro-influencers
Grote influencers met BN’er-status blijven interessant voor bereik, maar voor geloofwaardigheid en betrokkenheid zullen steeds meer micro-influencers ingezet gaan worden. Dit zijn de influencers met een relatief klein bereik die graag voor je aan de slag gaan, nog niet het product van de concurrent hebben aangeprezen en nog geen enorme bedragen voor een post vragen.
3. Automatisering
Steeds meer facetten van influencermarketing zullen geautomatiseerd gaan worden. Het zoeken van influencers, het matchen van opdrachtgever en influencer en de data die een campagne voortbrengt. Handig, maar ook gevaarlijk, want een kwalitatieve, duurzame samenwerking is niet te automatiseren.
4. Influencer Relationship Manager
Voor steeds meer bedrijven wordt influencermarketing zo belangrijk dat het tijd wordt om kennis in huis te gaan halen. Net als eerder de socialmediamanager, doet daarom nu ook de influencer Relationship Manager zijn intrede. Deze gaat binnen het bedrijf relaties opzetten en beheren, en is de spil bij influencercampagnes.
5. Regelgeving
Het Commissariaat voor de Media is regels aan het voorbereiden die influencers verplicht stelt te melden als ze door bedrijven betaald worden. Ook netwerken als Facebook en YouTube willen dat graag weten en komen met opties om dat bij postings te vermelden. Het wordt interessant om te zien hoe streng deze regels gaan worden en hoe ze worden gecontroleerd.
6. Formats
Influencers worden content creators en denken daarbij steeds meer in formats. Vooral diegenen die videocontent maken gebruiken steeds vaker verschillende formats met ieder een eigen insteek en publiek. Bekende vormen zijn bijvoorbeeld vlogs, shoplogs, uitpakparty’s en challenges. Ook merken gaan dit begrijpen en lanceren eigen formats, vaak ook weer met gebruik van influencers.
7. Relevantie
2017 wordt ten slotte het jaar waarin het gaat over de kwaliteit van influencermarketing. Er zullen veel campagnes voorbij gaan komen met onnatuurlijke matches, ongeloofwaardige influencers en tegenvallende resultaten. Wat ontbreekt er? Relevantie. Een toverwoord dat we in discussies over de kwaliteit van influencermarketing nog veel gaan horen.