Voor de duidelijkheid: een influencer is een autoriteit op een bepaald onderwerp die dat via een (social) platform uitdraagt en daarmee een follow heeft opgebouwd. Om te bepalen wie een goede influencer voor jouw merk is ben je geneigd om te kijken naar onderwerp en follow.
Belangrijke vragen
Maar hoe waardevol is die follow eigenlijk? Is het jouw doelgroep en zijn de volgers wel betrokken? En dan je merk of campagne: past dat bij deze influencer, bij wat hij publiceert en voelt hij er iets bij? Of doet-ie het alleen voor het geld? En de influencer zelf: is dat iemand met wie je fijn kunt samenwerken? Denkt-ie mee? Is-ie geloofwaardig? Betrouwbaar? Iemand met wie je misschien wel een langetermijnrelatie kunt aangaan? En niet onbelangrijk: krijg je waar voor je geld?
Een heleboel vragen die belangrijk zijn voor een succesvolle samenwerking, maar die je eigenlijk alleen kunt beantwoorden als je de influencers goed kent.
Geautomatiseerd selectieproces
Als alternatief duiken er steeds meer online tools op die het selectieproces hebben geautomatiseerd. Zij beheren een database met influencers waar op basis van feitelijke selectiecriteria namen uit komen rollen of waar influencers zich op per opdracht kunnen melden.
Deze tools zijn vooral interessant voor de selectie van
micro-influencers voor simpele opdrachten met minimale beloning, bijvoorbeeld voor het testen van een nieuwe haarshampoo. Wordt de samenwerking intensiever, dan wordt de influencer belangrijker en wil je precies weten met wie je in zee gaat. Dan heb je info nodig die je niet uit een tool kunt halen.
Conclusie
De beste manier om influencers te selecteren is om naar meer te kijken dan alleen bereik en onderwerp. Hoe iemand is, is minstens zo belangrijk, vooral als de samenwerking verder gaat dan het plaatsen van een simpele Instagrampost.
Ook benieuwd welke influencers nou bij jouw merk of campagne passen? Wij bij
First helpen je graag met zoeken :).