Update: Hoe vind ik de juiste influencer?

Revue
 
Ook december brengt weer een mooie nieuwsbrief,de laatste updates over influencermarketing, zomaar in
 
December 5 - Issue #4
Influencer Update
Ook december brengt weer een mooie nieuwsbrief,
de laatste updates over influencermarketing, zomaar in je archief!
unieke artikelen, interviews en de laatste trends,
van Sint, Piet en natuurlijk je First friends.

Artikel: Hoe vind ik de juiste influencer?
Steeds meer mensen noemen zichzelf een influencer. En ze schromen niet om je als zodanig te contacten: ‘Hallo, ik ben een influencer. Heb je werk voor me? Liefst een reisje.’ Je begrijpt dat dit niet de beste mensen zijn om mee te werken. Maar wie zijn dat dan wel? Waar moet je op letten? Zijn daar tools voor? Kortom, hoe vind je nou de juiste influencers?
Voor de duidelijkheid: een influencer is een autoriteit op een bepaald onderwerp die dat via een (social) platform uitdraagt en daarmee een follow heeft opgebouwd. Om te bepalen wie een goede influencer voor jouw merk is ben je geneigd om te kijken naar onderwerp en follow.
Belangrijke vragen
Maar hoe waardevol is die follow eigenlijk? Is het jouw doelgroep en zijn de volgers wel betrokken? En dan je merk of campagne: past dat bij deze influencer, bij wat hij publiceert en voelt hij er iets bij? Of doet-ie het alleen voor het geld? En de influencer zelf: is dat iemand met wie je fijn kunt samenwerken? Denkt-ie mee? Is-ie geloofwaardig? Betrouwbaar? Iemand met wie je misschien wel een langetermijnrelatie kunt aangaan? En niet onbelangrijk: krijg je waar voor je geld?
Een heleboel vragen die belangrijk zijn voor een succesvolle samenwerking, maar die je eigenlijk alleen kunt beantwoorden als je de influencers goed kent.
Geautomatiseerd selectieproces
Als alternatief duiken er steeds meer online tools op die het selectieproces hebben geautomatiseerd. Zij beheren een database met influencers waar op basis van feitelijke selectiecriteria namen uit komen rollen of waar influencers zich op per opdracht kunnen melden.
Deze tools zijn vooral interessant voor de selectie van micro-influencers voor simpele opdrachten met minimale beloning, bijvoorbeeld voor het testen van een nieuwe haarshampoo. Wordt de samenwerking intensiever, dan wordt de influencer belangrijker en wil je precies weten met wie je in zee gaat. Dan heb je info nodig die je niet uit een tool kunt halen.
Conclusie
De beste manier om influencers te selecteren is om naar meer te kijken dan alleen bereik en onderwerp. Hoe iemand is, is minstens zo belangrijk, vooral als de samenwerking verder gaat dan het plaatsen van een simpele Instagrampost.
Ook benieuwd welke influencers nou bij jouw merk of campagne passen? Wij bij First helpen je graag met zoeken :).
Influencer: Nigel van der Horst
Nigel van der Horst aan het werk als model.
Nigel van der Horst (26)  is beter bekend als de Chef met Lef en veel meer dan een knappe kok. We vragen hem het schort van zijn lijf over zijn werk als influencer. Lees hier zijn verhaal.
Lees verder:
Marktplaats Goudmijn Collectie
RamBam: kindermarketing in de levensmiddelenindustrie
Goldenboy Agency: Instagram
Stay enlightened!

Do you enjoy receiving this? Please share it:
     
Carefully curated by Influencer Update with Revue
If you were forwarded this newsletter and you like it, you can subscribe here.
If you don't want these updates anymore, please unsubscribe here.